Utility Navigation

Artikelen & Publicaties

CIMSOLUTIONS verlegt opnieuw grenzen

Gepubliceerd in Bits & Chips, nummer 6, juni 2012

Directeur Moynul Hossain: ‘Ook de komende twintig jaar gaan we er vol tegenaan’

In 2032 werken er vierduizend mensen bij CIMSOLUTIONS, verspreid over alle werelddelen. De leverancier van hoogwaardige ICT-diensten en -oplossingen voor bestuurlijke, administratieve, technische en industriële automatisering opereert dan nog steeds vanuit hetzelfde succesvolle principe: leveren waar de klant om vraagt.

CIMSOLUTIONS viert in 2012 zijn twintigjarig bestaan, maar dat is voor oprichter en eigenaar Moynul Hossain geen reden om minder hard te werken. ‘Er valt nog zoveel te doen! Ik heb elke dag plezier in mijn werk. Het is mijn passie om de beste te willen zijn in alles wat ik onderneem. Dat motiveert me om mij volledig in te zetten, zowel op kantoor als daarbuiten. Nee, ik ga zeker nog niet met pensioen.’

Hossain (58) richtte CIMSOLUTIONS in 1992 op met de pioniersgeest van een dienstverlener. Waar andere ondernemers simpelweg hun programmeurs detacheerden, wilde hij vooral klanten ondersteunen om beter en succesvoller te worden. Dat kon alleen als CIMSOLUTIONS de nieuwste concepten, methoden en technologieën beheerste. ‘Een nobele doelstelling, maar de economie draaide destijds slecht. We waren bovendien een totaal onbekende partij in de markt. Gelukkig kon ik na één week al mijn eerste klant binnenhalen.
De uitdaging voor Hossain bestond eruit dat hij zichzelf detacheerde en tegelijkertijd het bedrijf moest opbouwen. ‘Dankzij het vertrouwen van een aantal loyale klanten en medewerkers is dat gelukt. Natuurlijk ook dankzij het geloof in mezelf.’

Uitblinken in kennismanagement
De essentie van het succes van CIMSOLUTIONS is in al die jaren niet veranderd. Hossain noemt de zes kernwaarden op waarmee zijn bedrijf zich onderscheid op de markt. De eerste is continuïteit. 

‘Continuïteit staat bij ons voorop, zowel in de relatie met de klant als met de medewerkers. We streven naar langdurige relaties. In de praktijk investeren we continue in kennisdeling, opleidingen en trainingen voor onze op hbo-niveau en hoger opgeleide ICT-specialisten. We blinken uit in kennismanagement. Ook voor opdrachtgevers. Ons motto ‘Learn, create & make it work’ geven we invulling door klanten uit te nodigen voor technische bijeenkomsten en symposia. We praten ze dan bij over belangrijke technologische ontwikkelingen. Zo creëren we synergie door de domeinkennis van de klant te combineren met de ICT-kennis van CIMSOLUTIONS.’

Voor de bedrijfscontinuïteit is ook een sterke financiële positie belangrijk. De huidige economische malaise heeft daardoor lang niet zo’n groot effect op het bedrijf als de crisis rond 2001. ‘Driekwart van onze mensen zat toen in de embedded software ontwikkeling bij een beperkt aantal grote hightech bedrijven. Toen het economisch slechter ging, merkten we dat meteen. Daarom hebben we destijds onze portefeuille uitgebreid met dienstverlening aan de overheden, banken en verzekeraars. Zo hebben we onze risico’s gespreid en onze business uitgebreid.’
Ook drie jaar geleden zette CIMSOLUTIONS in op het binnenhalen van meer klanten, zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven. ‘Daardoor ging het snel beter. Helaas zitten we nu weer in een algemene dip. Ik ben heel benieuwd hoe het tweede halfjaar van 2012 gaat verlopen.’
Voor Hossain horen moeilijke periodes erbij. ‘Het is ons werk om zo goed mogelijk anticiperen en goed te reageren op alle veranderingen en ontwikkelingen. Dat maakt het ook interessant.’

Betrouwbaar
Behalve met continuïteit profileert CIMSOLUTIONS zich met kwaliteit, professionaliteit, geavanceerdheid, onafhankelijkheid en betrouwbaarheid. Vooral dat laatste vindt Hossain belangrijk. ‘Ooit gehoord van een dienstverlener die onbetrouwbaar is en toch uitblinkt in kwaliteit en professionaliteit?’ Onze betrouwbaarheid is essentieel voor onze continuïteit. Verder zijn wij volledig onafhankelijk van hard- en softwareleveranciers, waardoor wij onze klanten objectief en optimaal kunnen adviseren en ondersteunen. Kortom, we behartigen het belang van de klant.’
Technisch inhoudelijk richt CIMSOLUTIONS zich op state-of-the-art ICT-concepten, technieken en methoden. Deze worden aangevuld met domein- en branchespecifieke kennis en kunde voor de optimale oplossing. Volgens Hossain zijn de IT trends van 2012: big data, bring-your-own-device, steeds meer apps, een uitstervende muis, minder energieverbruik en cloud computing.
‘De afgelopen twintig jaar is de professionaliteit van ICT-systemen toegenomen door de steeds hogere eisen die gebruikers stellen aan de kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid, prestaties, betrouwbaarheid en onderhoudbaarheid. Wij onderzoeken regelmatig waar onze klanten behoefte aan hebben en daarvan hangt af welke diensten we aanbieden. Met die aanpassing aan de behoeften van de klanten en de markt onderscheiden we ons. En niet onbelangrijk: klanten investeren meer in hoogwaardige diensten. Je bent daardoor minder kwetsbaar voor de prijzenslag in de detachering.’

Globalisering
Hossain gaat de komende jaren CIMSOLUTIONS verder uitbouwen. Met diensten zoals applicatiebeheer en support, waarbij de klant zelf geen (ingehuurd) ICT-personeel meer nodig heeft. Met nieuwe technologieën van Apple iOS, Android, ARM, Zigbee, Bluethooth, HTML5, Microsoft, IBM, HP, SAP, Oracle. Met nieuwe concepten en methoden: PRINCE2, TMAP Next, ITIL/ASL/BiSl, RUP, DSDM, agile/SCRUM, Agile Testen, lean & risk based testen en model driven development/testing. Daarmee kan het bedrijf inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen zoals de vervaging tussen werk en privé, de opkomst van het nieuwe werken en de nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hossain ziet ook mogelijkheden om de regie te gaan voeren op ICT-gebied voor organisaties die hun krachten bundelen. ‘Overheidsdiensten bijvoorbeeld. Daarnaast gaan we klanten ondersteunen bij het uitbrengen van offertes en bedrijven bij elkaar brengen voor het delen en uitwisselen van kennis. Denk ook aan virtuele teams, met mensen van ons eigen bedrijf en van de klant. Zo sluiten we aan bij een almaar verdergaande globalisering. Ik verwacht dat er steeds meer standaardisering komt en meer systeemintegratie. Maatwerk is uit.’

Uitdaging
Onlangs is in Dhaka (Bangladesh) de eerste buitenlandse vestiging van CIMSOLUTIONS geopend. Inmiddels werken er vijftien mensen, onder andere voor de Nederlandse ambassade in Dhaka en voor een Nederlandse onderneming in embedded software. ‘Wekelijks heeft deze klant overleg met het team in Bangladesh en de begeleiding vanuit CIMSOLUTIONS in Nederland. Ik ben er trots op dat iedereen als één team aan deze opdracht werkt.’
Hossain neemt alleen Bengalen in dienst met de beste opleiding en met internationale ervaring in Europa of Amerika. Dat hij zelf oorspronkelijk uit Bangladesh komt, was niet de belangrijkste reden om daar een locatie te openen. ‘Klanten vragen om offshoring, dan willen wij dat ook kunnen bieden. India lijkt een logische keuze, maar daar zitten al zoveel bedrijven. De kosten liggen hoger dan in Bangladesh, terwijl de technische opleidingen even modern zijn. India heeft voor ons geen toegevoegde waarde. Bovendien, hoe groter de uitdaging, hoe groter de beloning.’
Momenteel werken er meer dan tweehonderdvijftig mensen bij de zes Nederlandse vestigingen van CIMSOLUTIONS, maar dat gaat veranderen. ‘Vierduizend medewerkers en activiteiten in alle werelddelen, dat zijn mijn doelstellingen voor de komende twintig jaar. Internationaal gezien wordt onze wereld steeds kleiner. En de meeste klanten van CIMSOLUTIONS zijn groot, zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven. Zelf moeten we dus ook voldoende omvang hebben om onze klanten te kunnen bedienen als zij ineens veel werk aanvragen. In andere landen liggen bovendien kansen; het zou een misser zijn om daar niet op in te spelen.’Hossain wil in 2013 een vestiging openen in het Duitse Ruhrgebied. Ter voorbereiding heeft hij alvast Duits geleerd. ‘Een dienstverlener moet de taal van de klant spreken. Alleen dan voelt de klant zich op zijn gemak en kun je zaken doen.’
Duitsland ligt dichtbij, de economie draait er goed, de markt is groot en de Nederlanders passen qua mentaliteit bij hun oosterburen. ‘Detachering is in Duitsland alleen een relatief onbekend fenomeen, dus we moeten de potentiële klanten nog overtuigen van de voordelen.
’De vergunning om in Duitsland te mogen detacheren heeft Hossain inmiddels binnen. Met een schuin oog kijkt hij al weer verder naar Frankrijk en wie weet de Verenigde Staten. ‘Een mens verandert, zijn ambities dus ook. Zo verleg je je grenzen en zoek je steeds een nieuwe uitdaging. Over een paar jaar zal blijken of offshoring een goede stap is geweest. Dat is trouwens heel Nederlands: inspelen op veranderingen en in de praktijk uitproberen of iets werkt. Succes behalen in een onontgonnen markt geeft de meeste voldoening.’